In het eerste blogartikel van Frank en Ineke van Elements of Aruba heb je kunnen lezen hoe het is gekomen dat zij naar het prachtige Aruba zijn vertrokken. Ik ben stiekem ook wel heel benieuwd naar andere dingen… naar de gewone dingen. Ik vraag me bijvoorbeeld af of ze het druk hebben. Of zij ‘last’ van de gasten ervaren of andersom. Ook ben ik heel benieuwd hoeveel tijd ze kwijt zijn met het schoonmaken van appartementen, of ze taken verdelen en wie wat doet. Jij ook? Lees dan snel verder Frank en Ineke van Elements of Aruba geven antwoorden op de meest gestelde vragen. Liefs, Jannette

Wat zijn de meest gestelde vragen aan jullie?

We krijgen zeer regelmatig vragen over hoe het nu is om vakantie-appartementen te verhuren: Jullie hebben het er zeker wel druk mee? Wat moet je er allemaal voor doen? Hoeveel tijd ben je ermee kwijt? Hebben jullie ‘last’ van de gasten? Hoe leuk is het, of misschien ook niet? Laten gasten het appartement netjes achter? Welke rare of bijzondere dingen maak je mee?

Hebben jullie het druk of is er voldoende tijd om samen te genieten?

Ja en nee. Druk (in termen van productiedruk of gestrest ‘moeten’) willen we het niet noemen, maar we zijn wel altijd bezig en gunnen onszelf eigenlijk de meeste vrije tijd in de weken dat we familie en vrienden bij ons te gast hebben. Want dan willen we graag samen tijd doorbrengen om al de mooie en leuke dingen van Aruba te beleven. Dan gaan we zeker een aantal keren gezellig naar het strand en blijven we in ieder geval tot en met de zonsondergang. Iedere keer weer prachtig om mee te maken. En we gaan ook altijd wel een keer wandelen en het Airkok Natural Park in. De veelzijdige, ruwe natuur met prachtige kleuren langs de gehele Noordkust van Aruba blijft ons fascineren.

Hoeveel tijd zijn jullie kwijt met schoonmaken van de appartementen?

Voordat gasten komen, poetsen wij de appartementen grondig schoon. Daar zijn we met z’n tweeën 2,5 -3 uur per appartement mee bezig, want onze appartementen zijn royaal, ongeveer 50m2 oppervlak. Het poetsen doen we vanuit het gevoel ‘hoe schoon wil je zelf een appartement aantreffen’. En dat is heel erg schoon!

Gemiddeld poetsen we de appartement 1 keer per week, want de meeste gasten verblijven een week of 10 dagen bij ons. Als ze langer blijven, dan verschonen we iedere week het bedlinnen, maken we het sanitair schoon en vegen/dweilen we de vloeren. En dan hebben we wekelijks natuurlijk nog een berg was weg te werken.

Hebben jullie een speciale taakverdeling?

Ineke besteed elke dag veel tijd aan social marketing, op Facebook en Instagram, op onze website en Airbnb. En via de mail door het beantwoorden van informatieaanvragen, het vastleggen van reserveringen en het regelen/ontvangen van betalingen, en het online leggen en onderhouden van persoonlijk contact met (potentiële) gasten. Als gasten het leuk vinden maakt ze ook met hen onze favoriete wandeling naar de Natural Pool door het Arikok National Park. Altijd een groot succes!

Frank houdt zich voornamelijk bezig met het onderhoud van de appartementen en van ons huis, lost technische problemen op, doet het tuinonderhoud, schildert, haalt en brengt gasten naar het vliegveld en coördineert de bouw van de lounge pool en het derde appartement. Hij schrijft 1-2 wekelijks een blogartikel voor op onze website en binnenkort gaat hij natuurlijk ook als ‘pool boy’ door het leven.

Ervaren jullie ‘last’ van gasten of andersom?

We hebben weinig ‘last’ van onze gasten en onze gasten weinig ‘last’ van ons. Dat komt vooral, omdat ons privé-gedeelte door een schutting goed afgescheiden is van de appartementen. We kunnen niet ‘op elkaars bord’ kijken, en communiceren meestal ‘over de schutting’ of via de app. Onze gasten willen hun privacy, respecteren die van ons, maar vinden het wel prettig dat we ‘next-door’ zijn.

Waar kunnen jullie om lachen?

Een leuk moment is altijd als we na vertrek van de gasten de koelkast uitzetten en openen. Wat zit er in? Wat laten gasten achter? Soms helemaal niets. Vaak tref je bier, boter, jam, pindakaas en andere etenswaren aan. Maar ook macaroni, bakolie, koffie, thee, suiker en frisdrank. Als de producten nog ‘her te gebruiken’ zijn, gaan ze mooi bij ons de (koel)kast in.

Wat verbaast jullie?

Wij versturen iedere maand een uitgebreide mail naar familie, vrienden, iedereen die leuk vindt om op de hoogte te blijven van onze belevenissen op Aruba. Van diverse mensen uit onze lezersgroep hebben we teruggekregen dat ze, sinds wij hier wonen, al veel meer over Aruba te weten zijn gekomen. Dat vinden we leuk om te horen.

Het verbaast ons zeer, dat we in Nederland eigenlijk weinig weten en oor & oog hebben (ook op school) voor de Caribische landen en gemeenten van ons Koninkrijk. Terwijl er zoveel te vertellen is over de bijzondere historische band tussen Nederland en de Caribische eilanden.

In de ‘Happy Stories’ op onze website hebben we het daar regelmatig over, maar dan vooral toegespitst op Aruba natuurlijk. We nodigen je graag uit om eens een kijkje te nemen op onze website en als een vakantie naar Aruba nog op je bucketlist staat, ben je bij ons van harte welkom!

Zonnige groet,

Ineke en Frank van Elements of Aruba

Elements of Aruba 2

Gerelateerde artikelen:

Laat een Reactie achter